کارگردان سریال تلویزیونی «کلاه پهلوی» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: برای من جالب است که عنوان مهم «تجربه» را به این گروه سینمایی اطلاق کرده اند؛ چرا که کارهایی که به عنوان فیلم تجربی توسط جوانان بی تجربه ساخته می شود تنها یک سیاه مشق است و به هیچ عنوان نمی توان آثار نازل و بی محتوای آن ها را به عنوان تجربه قلمداد کرد.
وی با تأکید بر اینکه شاید در میان صدها فیلم این چنینی تنها یک ایده خوب وجود داشته باشد اظهار داشت: ممکن است که مثلاً یک فیلم ایده خوب و قابل قبولی داشته باشد اما این باعث نمی شود که مدیران سینمای کشور بخواهند برای یک ایده هزینه کرده و جایزه های آن چنانی به ایده بدهند؛ متأسفانه در شرایطی که ساخت فیلم های شاخص توسط فیلمسازان مطرح سینمای ایران متوقف شده است و اغلب فیلمسازان در بیکاری به سر می برند شنیده ها حاکی از آن است که رخی از این فیلم ها با بودجه های میلیاردی ساخته و بعد با عنوان «هنر و تجربه» روانه اکران می شوند.
این کارگردان خاطرنشان کرد: سینمای هنر و تجربه تنها بایستی در زنگ تفریح هنرمندان باتجربه ساخته شود؛ این سینما تنها در زمانی مفید و موثر واقع می شود که به عنوان یک کلاس آموزشی عمل کرده و به جوانان یاد بدهد که چگونه برای مخاطبان خاص سینما فیلمسازی کنند.
کارگردان فیلم سینمایی «سینما سینماست» در بخش دیگری از این گفتگو تأکید کرد: اگر زمانی فیلمسازان پیشکسوت و با تجربه که حضور در تمامی گونه های فیلمسازی را آزموده اند بخواهند فیلمی تجربی بسازند هیچ اشکالی ندارد؛ به دلیل آنکه این فیلمسازان در راه باز کردن باب جدیدی هستند تا به نوآموزان سینما درس فیلمسازی بدهند، اما به هیچ عنوان جوانان به ویژه افرادی که حتی تجربه ساخت فیلم کوتاه ندارند نمی توانند به عنوان فیلمساز تجربی معرفی شوند و مسئولان هم امکانات کلانی را در اختیار آن ها بگذارند.
وی در بخش دیگری از این گفتگو سینمای «هنر و تجربه» را به نوعی نفوذ فرهنگی غربی ها به جامعه اسلامی ما برشمرد و تصریح کرد: از زمان رضاخان نفوذ فرهنگی غربی ها توسط سینما به کشور ما باب شده است که این نفوذ امروز به نوعی خود را در قالب برخی آثاری که در گروه «هنر و تجربه» اکران می شوند نشان می دهد.
کارگردان سریال تلویزیونی «کیف انگلیسی» در ادامه این گفتگو از آشکار بودن تأثیر سینمای فرانسه بر تأسیس این گروه سینمایی گفت و اظهار داشت: فرانسوی ها بعد از اینکه زبان شان وجهه بین المللی خود را از دست داد به شدت در عرصه سینما شکست خوردند چون سینمای شان دیگر استقبال دهه ۱۹۳۰ و قبل آن را نداشت؛ از همین رو به دلیل فروپاشی اقتصاد کشورشان بعد از جنگ جهانی دوم، از قالب سینمای دراماتیک خارج شدند و سینمای جدیدی ایجاد کردند که افراد روشنفکر و بعضاً حتی مائوئیست ها آن را اداره می کردند و در آن زمان چون معتقدین مذهبی چندان در فرانسه وجود نداشتند از فیلم های آن ها نیز استقبال می شد.
وی در خاتمه این گفتگو افزود: متأسفانه بسیاری از سینماگران ما نیز در آن زمان زیر سلطه فرانسوی ها بودند و از همین رو رفتار و عقاید و کردارشان مانند آن ها شکل گرفت، من در هر صورت امیدوارم که هرچه سریعتر فکری جدی برای این گروه سینمایی که می تواند به کلیت سینمای ما آسیب وارد سازد، بشود.
نظرات